De Entree, Amsterdam

Amsterdam krijgt bij het Centraal Station een nieuwe entree die prettig, veilig en goed bereikbaar is voor reizigers, bezoekers en omwonenden. Het wordt een entree met meer water, minder auto’s en meer ruimte voor voetgangers en fietsers.

Daarvoor wordt in de komende jaren de centrumzijde van het Centraal Station van Amsterdam over de hele breedte van het Stationseiland vernieuwd. De Prins Hendrikkade wordt opnieuw ingericht tussen de Ooosterdokseilandbrug en de Martelaarsgracht. Tussen Damrak en Martelaarsgracht wordt deze weg autovrij. De Westertoegang, de weg onder de treinsporen aan de westkant van het Stationseiland, wordt verdiept. Voor het station komt meer water. Onder het water komt een fietsenstalling. Er komen nieuwe aanlegsteigers en onder de grond komt ruimte voor voorzieningen voor de rederijen. Het stationsplein krijgt een bekleding van natuursteen en er komen twee nieuwe tramemplacementen. Project ‘De Entree’ sluit aan op project ‘De Rode Loper’ en samen vormen zij straks dé entree van Amsterdam.

Max Bögl Nederland B.V. is hoofdaannemer. GEO2 Engineering B.V. heeft van Max Bögl Nederland B.V. opdracht gekregen om het geotechnisch ontwerp voor het project ‘De Entree’ uit te werken.

Voor meer informatie over dit project verwijzen wij u naar de projectwebsite van de Gemeente Amsterdam