A27, HOUTEN-HOOIPOLDER
De A27 tussen Houten en knooppunt Hooipolder is een bekend knelpunt waar bijna dagelijks files staan. Om de doorstroming te verbeteren, heeft Rijkswaterstaat het project voor de uitbreiding van dit tracé op de markt gebracht.
GEO2 Engineering levert een belangrijke bijdrage aan dit project, zowel in het voorontwerp als in het definitieve ontwerp. Een van de meest opvallende onderdelen van het project zijn de landhoofden van de nieuwe Merwedebrug, zoals te zien in de afbeeldingen hiernaast.
Naast de bestaande Merwedebrug wordt een volledig nieuwe brug gerealiseerd. Zodra deze brug gereed is, wordt de oude brug gesloopt en vervangen.
Het project kent een omvangrijk geotechnisch werkpakket dat vraagt om specialistische expertise. Het omvat onder meer:
- Zettings- en stabiliteitsanalyses om een stabiele aanaarding te realiseren die voldoet aan de gestelde restzettingseisen.
- Grondkerende constructies om het risico op beïnvloeding van de landhoofden alsmede de bestaande A27 te beperken. En daarnaast de complexe uitvoeringsfasering mogelijk te maken.
- Een paalmatras achter het nieuwe landhoofd, om de nieuwe aanaarding op de lokaal slechte grondslag mogelijk te maken in het beschikbare (korte) tijdsbestek.
- En paalfunderingen van beide landhoofden, waarbij verschillende typen funderingen worden ingezet om de verticale en horizontale belastingen effectief af te dragen.
De uitvoering van het project brengt complexe faseringen met zich mee, waarbij zorgvuldig rekening wordt gehouden met diverse raakvlakken, zoals:
- De impact op de bestaande A27 en het doorgaande verkeer.
- De interactie met waterkeringen en overige objecten in de nabije omgeving.