+31 346 76 90 46 Contacteer ons

THEEMSWEGTRACÉ, ROTTERDAM

In het Rotterdams havengebied wordt de Havenspoorlijn, het eerste deel van de Betuweroute, verlegd.

Aanleidingen hiertoe zijn dat naast het einde van de technische levensduur van de Calandbrug, een hefbrug gebouwd in 1969, een capaciteitsknelpunt wordt voorzien: verwacht wordt dat in de toekomst meer goederentreinen over het spoor zullen rijden en meer zeeschepen van en naar de Brittanniëhaven zullen varen.

Het nieuwe tracé, het Theemswegtracé, is circa 4 km lang over een hooggelegen betonnen kunstwerk (spoorviaduct) langs de Theemsweg en de Neckarweg. Het tracé bevat twee stalen spoorbruggen als passage over de Rozenburgsesluis en over de Thomassentunnel. De bouwwerkzaamheden zijn gestart in september 2018 en het spoor is in 2021 in gebruik gesteld.

GEO2 Engineering B.V. is binnen het aannemersconsortium SaVe verantwoordelijk voor het geotechnisch ontwerp (DO en UO) van de onderbouw voor het Theemswegtracé en voor diverse tijdelijke constructies en hulpwerken bij de voorbouwlocaties en de te realiseren funderingen.

Enkele geotechnische uitdagingen betreffen:

  • De paalfunderingen van de onderbouw;
  • Aansluitingen op de bestaande spoorbaan – Verankerde damwanden, paalmatrassen en ophogingen met en zonder gewapend grond waarbij tijdens de bouwwerkzaamheden de bestaande spoorbaan in gebruik blijft;
  • De invloed van werkzaamheden en de te realiseren constructies op diverse K&L stroken en bestaande constructies zoals de Rozenburgsesluis en de Thomassentunnel – hierbij zijn in nauw overleg met de opdrachtgever en uitvoering beheersmaatregelen uitgewerkt;
  • Realisatie steunpunten in het talud langs de windschermen – beschouwen risico voor zettingsvloeiing en invloed funderingen windschermen;
  • Rekening houden met sterke variaties in de bovenste 6 m grond – Het eiland Rozenburg is in het verleden veel opgehoogd met overwegend los gepakt zand met lokaal voorkomende verschillende kleilaagjes;
  • Aanvoeren en inrijden van stalen bruggen met SPMT opstellingen en de tijdelijke opleggingen op de voorbouwlocatie – Uitwerking RoRo steiger, CSM opleggingen, overkluizingen, etc..

 

 

Deze website maakt gebruik van cookies De website van GEO2 Engineering B.V. gebruikt functionele cookies. In het geval van het analyseren van websiteverkeer of advertenties, worden ook cookies gebruikt voor het delen van informatie, over uw gebruik van onze site, met onze analysepartners, sociale media en advertentiepartners, die deze kunnen combineren met andere informatie die u aan hen heeft verstrekt of die zij hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun diensten.
Toon details Verberg details
Selectie toelaten Alle cookies toelaten